System Informacji Finansowej
Wdrożenie Systemu Informacji Finansowej (SInF) wprowadza nowy obowiązek sprawozdawczy
Ustawa o Systemie Informacji Finansowej (SInF) z dnia 1 grudnia 2022 roku (Dz. U. 2023 poz. 180) określa zasady funkcjonowania systemu, w którym są gromadzone informacje m.in. o otwartych i zamkniętych rachunkach w bankach, SKOK-ach, biurach maklerskich i innych podmiotach, a także o skrytkach sejfowych. Wdrożenie Systemu Informacji Finansowej to również nowy obowiązek sprawozdawczy, którego celem jest przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Organem właściwym w sprawach SInF jest Szef Krajowej Administracji Skarbowej. Pierwsze przekazywanie informacji do SINF rozpoczęło się 10 kwietnia 2023 roku.
System Informacji Finansowej w odpowiedzi na wymagania UE
Jako jeden z krajów członkowskich, Polska ma obowiązek włączenia do krajowego porządku prawnego przepisów unijnych dotyczących umożliwienia identyfikacji osób i podmiotów, które posiadają lub kontrolują rachunki płatnicze, rachunki bankowe oraz skrytki depozytowe.
Podejmowane przez polski rząd działania, które mają na celu przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, są realizowane w odpowiedzi na konieczność wdrożenia dwóch unijnych dyrektyw w zakresie AML i CFT:
- Dyrektywa 2018/843 z 30 maja 2018 zmieniająca dyrektywę 2015/849 w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu – zgodnie z tą dyrektywą, każde państwo członkowskie UE jest zobowiązane do ustanowienia rejestru lub systemu, który umożliwi szybką identyfikację osób fizycznych lub prawnych, które posiadają lub kontrolują rachunki płatnicze, rachunki bankowe oraz skrytki depozytowe.
- Dyrektywa 2019/1153 z 20 czerwca 2019 ustanawiająca zasady ułatwiające korzystanie z informacji finansowych i innych informacji w celu zapobiegania niektórym przestępstwom, ich wykrywania, prowadzenia dochodzeń w ich sprawie lub ich ścigania – ta dyrektywa zobowiązuje państwa członkowskie UE do wyznaczenia organów krajowych właściwych w sprawach zapobiegania przestępstwom, ich wykrywania, prowadzenia dochodzeń w ich sprawie lub ich ścigania, które powinny mieć dostęp do informacji przechowywanych we wspomnianym wcześniej rejestrze lub systemie wyszukiwania danych.
Ustawa o Systemie Informacji Finansowej
Rozwiązania wdrażane na mocy ustawy o Systemie Informacji Finansowej umożliwiają dostęp do informacji na temat produktów służących do gromadzenia, przechowywania lub inwestowania środków finansowych.
Ustawa ma na celu zwiększenie transparentności przepływów finansowych dokonywanych w systemie finansowym, a co za tym idzie skuteczniejsze funkcjonowanie organów odpowiedzialnych za detekcję środków finansowych pochodzących z działalności o charakterze przestępczym lub służących finansowaniu działalności terrorystycznej.
Celem ustawy jest usprawnienie pracy, ograniczenie kosztów oraz zmniejszenie biurokracji w pracy organów administracji publicznej i instytucji finansowych. Nowe rozwiązanie umożliwia też prowadzenie działań prewencyjnych polegających na analizie danych gromadzonych w systemie po to, aby móc wytypować te rachunki, które mogą być wykorzystywane do działalności przestępczej.
Ustawa o Systemie Informacji Finansowej określa m.in.:
- instytucje zobligowane do przekazywania danych do Systemu Informacji Finansowej,
- zakres informacji, które muszą być przekazywane do Systemu Informacji Finansowej,
- podmioty uprawnione do pozyskiwania danych z Systemu Informacji Finansowej,
- zasady ochrony informacji przetwarzanych w ramach Systemu Informacji Finansowej.
Art. 3 pkt 2 ustawy wskazuje katalog instytucji zobowiązanych do przekazywania informacji do SInF. Co ważne, katalog instytucji zobowiązanych w rozumieniu ustawy o SInF nie jest tożsamy z katalogiem instytucji obowiązanych, o których mowa w ustawie z dnia 1 marca 2018 roku o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Te dwa katalogi mają części wspólne, ale nie można utożsamiać instytucji zobowiązanych w rozumieniu ustawy o SInF z instytucjami obowiązanymi w rozumieniu ustawy AML. W związku z tym konieczne było zdefiniowanie w ustawie o SInF tych podmiotów, na które został nałożony obowiązek przekazywania informacji o rachunkach.
Ustawa o SInF zawiera przepisy przejściowe i dostosowujące. Przewidziano w niej, że przekazywanie informacji rejestrowanych przez podmioty zobowiązane rozpocznie się etapami.
- Od 10 kwietnia 2023 roku – termin ten dotyczy oddziałów instytucji kredytowych i spółdzielczych, kas oszczędnościowo-kredytowych oraz NBP.
- Od 10 czerwca 2023 roku – ten termin obowiązuje w przypadku krajowych instytucji płatniczych, instytucji pieniądza elektronicznego, a także oddziałów unijnych i zagranicznych instytucji pieniądza elektronicznego, przedsiębiorców, w tym przedsiębiorców zagranicznych prowadzących działalność gospodarczą w zakresie udostępniania skrytek sejfowych.
- Od 10 września 2023 roku – ta data dotyczy małych instytucji płatniczych, firm inwestycyjnych oraz banków powierniczych.
W Systemie Informacji Finansowej są gromadzone, przetwarzane i udostępniane informacje o:
- otwartych i zamkniętych rachunkach bankowych,
- rachunkach w SKOK-ach,
- rachunkach płatniczych w innych podmiotach,
- rachunkach papierów wartościowych,
- rachunkach zbiorczych wraz z rachunkami pieniężnymi służącymi do ich obsługi,
- umowach dotyczących udostępnienia skrytek sejfowych.
Nieprzekazanie wymaganych informacji do Systemu Informacji Finansowej, jak również przekazanie nieprawdziwych lub niekompletnych informacji, będzie podlegało wysokiej karze pieniężnej – do 1,5 mln zł.
Z Systemu Informacji Finansowej mogą korzystać organy ścigania w celu walki z przestępczością, m.in.: Policja, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służba Wywiadu Wojskowego, Żandarmeria Wojskowa, Straż Graniczna, Generalny Inspektor Informacji Finansowej oraz Krajowa Administracja Skarbowa.
Informacje rejestrowane są przetwarzane w SInF przez 5 lat od dnia zamknięcia rachunku albo zakończenia obowiązywania umowy, o której mowa w art. 4 pkt 2 ustawy.